آفت کش بیولوژیک یا سموم زیستی چیست؟

آفت کش بیولوژیک یا سموم زیستی چیست؟

آفت کش بیولوژیک

آفت کش بیولوژیک

آفت کش بیولوژیک یا سموم زیستی، آفت کش هایی هستند که از منابع طبیعی مانند میکروارگانیستم ها، گیاهان، حیوانات و چند ماده معنی به دست می آیند. 3 دسته اصلی از آفت کش های بیولوژیکی، آفت کش های میکروبی، محفاظ های گیاهی و آفت کش های بیوشیمیایی هستند.

نیاز به کنترل آفات


بیشتر مواد لازم برای غذاهای مورد علاقه شما، توسط کشاورزان تولید و تهیه می شوند. مسئولیت و کار کشاورزان آسان نیست. آن‌ها با چالش های زیادی روبه‌رو هستند که مهمترین آنها شرایط نامناسب آب و هوایی، از دست رفتن باروری خاک، شرایط نامشخص بارش و البته آفات است. آفات به تنهایی 27 تا 42 درصد از کل تلفات جهانی محصولات کشاورزی را به خود اختصاص می دهند.

آفت کش بیولوژیک

آفت کش های بیولوژیک

برای مبارزه با این آفات، استفاده از سموم کشاورزی برای کشاورزان، باغداران و آفات فضای سبز شهری به یک امر عادی تبدیل شده است. آفت کش ها ترکیب های شیمیایی هستند که آفات را دفع کرده یا از بین می برند. این آفت کش ها انواع مختلفی دارند از جمله، کربامات ها، ارگانوکلرین ها، ارگانوفسفات ها و سلوفونیل اوره.

یک نمونه رایج از آفتکش ها، ارگانوکلروین ها DDT (Dichlorodiphenyltrichloroethane) است که برای کشتن حشرات استفاده می شود. استفاده گسترده از این آفت کش در طول جنگ جهانی دوم بود که آفت کش های شیمیایی را در سراسر جهان آغاز کرد.

مشکلات مربوط به آفت کش ها


با این حال، مشکلات متعددی ناشی از استفاده از چنین آفت کش های شیمیایی وجود دارد. آلودگی محیط زیست یکی از نگرانی های جدی برای کنترل شیمیایی آفات است. افرادی که با آن در تماس هستند ممکن است در معرض مسمومیت قرار بگیرند. اخیراً دانشمندان نگران وجود باقیمانده های شیمیایی آفت کش ها درون غذاها هستند که می تواند باعث بیماری های متفاوت شوند.

از نظر کشاورز، از دست دادن باروری خاک در دراز مدت شاید بزرگترین ایراد استفاده از آفت کش هاست. با این حال، در کوتاه مدت با عملکرد بهتر محصول این مشکل جبران می شود. بنابراین استفاده همیشگی و مداوم از این آفت کش ها، می تواند برای کشاورز یک معضل بزرگ باشد.

مشکلات مربوط به آفت کش ها

مشکلات مربوط به آفت کش ها

حل مشکل


آفت کش بیولوژیک ، آفت کش هایی هستند که از گیاهان، حیوانات، میکروارگانیسم ها یا مواد معدنی به دست می آیند. آنها غیر سمی هستند، با محیط زیست سازگاری بیشتری دارند و در باغداری و کشاورزی می توانند نقشی کلیدی داشته باشند. برای مثال، روغن کانولا یا جوش شیرین به راحتی قابل دسترسی هستند و معمولاً به عنوان سموم زیستی برای باغچه های خانگی و آفت کشی گیاهان کاربرد دارند.

این روزها امنیت غذایی به دلیل افزایش جمعیت جهان از اهمیت بالایی برخوردار است. رفاه انسان ها و همچنین اقتصادهای جهانی به تامین مواد غذایی پایدار و قابل اعتماد بستگی دارد. با افزایش جمعیت، امنیت غذایی نیز مهم تر شده است. کشاورزی و باغداری پایدار و به حداکثر رساندن حاصلخیزی خاک مستلزم آفت کش های غیر سمی و سازگار با محیط زیست است. بنابریان، به نظر می رسد نیاز به آفت کش بیولوژیک با گذشت زمان افزایش می یابد.

انواع آفت کش بیولوژیک


آفت کش بیولوژیک به سه دسته تقسیم می شود:

  • آفت کش های میکروبی
  • آفت کش های بیوشیمیایی
  • محافظ های گیاهی
انواع آفت کش بیولوژیک

انواع آفت کش های بیولوژیک

کنترل شیمیایی و بیوشیمایی آفات هر دو بخش اعظمی از خدمات شرکت گل پونه مهر نقش جهان است. ما در شرکت گل پونه مهر نقش جهان با بررسی شرایط باغ یا مزرعه شما، آفت کش مناسب شما را معرفی کرده و به شما کمک می کنیم تا آفات را تحت کنترل خود قرار دهید.

آفت کش های میکروبی

آفت کش بیولوژیک میکروبی مانند نگهبانی است که برای حفاظت از محصولات به کار گرفته می شود. آنها میکروارگانیسم هایی مانند ویروس ها، باکتری ها یا قارچ ها هستند که آفاتی که به محصول صدمه می زنند را شکار می کنند. شایع ترین آن باکتری Bacillus thuringiensis (Bt) است. این باکتری یک پروتئین کریستالی تولید می کند که آفاتی مانند کرم ها، پروانه ها و لاروها با خوردن آن از بین می روند.

آنچه که این پروتئین ها را به عنوان یک آفت کش بیولوژیک کارآمد می کند این است که تا زمانی که توسط آفت مصرف نشوند، فعال نمی شوند. هنگامی که توسط حشره بلعیده می شوند، پروتئین به گیرنده های روده حشره متصل شده و با سوراخ کردن آن، باعث مرگ حشره می شود.

نگران نباشید، این پروتئین روی انسان تاثیری ندارد. چون انسان گیرنده هایی که این پروتئین به آن ها متصل شود را ندارد.

محافظ های گیاهی

آفت کش بیولوژیک گیاهی ترکیباتی است که توسط گیاهانی تولید می شود که اصلاح ژنتیکی شده اند و این آفت کش بیولوژیک برای آفت سمی هستند. به عنوان مثال، ژن پروتئین سمی تولید شده توسط BT به چنین گیاهانی اضافه می شود، به طوری که آنها نیز همزمان پروتئین ذکر شده در بخش قبل را تولید کرده و گیاه برای آفاتی که سعی می کنند از این گیاه تغذیه کند، سمی می شود.

آفت کش بیوشیمیایی

آفت کش بیوشمیایی آفت کش های گیاهی هستند که دارای مواد شیمیایی طبیعی بوده و باعث دفع آفات می شوند. نمونه هایی از این آفت کش های بیولوژیک شیمیایی شامل پراکسید هیدروژن و روغن های گیاهی مانند روغن اکالیپتوس، روغن لیموترش و روغن رزماری هستند.

اگر یک ترکیب ساخته شده توسط انسان از نظر ساختاری شبیه یک ترکیب طبیعی باشد، جز آفت کش بیولوژیک شیمیایی قرار می گیرد. برای مثال، سموم شیمیایی متوپرن، از نظر ساختاری شبیه هورمون حشرات جوان JH است. متوپرن که به عنوان یک آفت کش در مقادیر غیرطبیعی عرضه می شود، این هورمون را تقلید کرده و چرخه بیولوژیکی حشره را مختل می کند و در نتیجه در گسترش آن تداخل ایجاد خواهد شد.

در حالی که آفت کش شیمیایی با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است، با این حال یکی از مشکلات آفت کش های بیولوژیک است که تحقیقات کافی علمی در مورد سمیت یا ایمنی آنها انجام نشده است. بسیاری از آنها دارای مواد فعالی هستند که می توانند در غلظت بالا برای انسان نیز سمی باشند.

معایب آفت کش بیولوژیکی


آفت کش بیولوژیک نوع جدیدی از آفت کش ها نیست. در واقع آنها مدت ها قبل از آفت کش های شیمیایی مورد استفاده قرار می گرفتند.

حال شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که اگر آفت کش بیولوژیک بهتر از شیمیایی هستند چرا باغداران و کشاورزان از آنها بیشتر بهره نمی برند؟ آفت کشی بیولوژیک یک روش طبیعی برای کنترل آفات است، بنابراین عواملی وجود دارد که نمی توان آنها را به طور کامل کنترل کرد. ممکن است برای از بین بردن آفت مد نظر، نیاز به زمان بیشتری باشد یا میکروارگانیسم ها دارای چرخه حیات پیچیده ای باشند و یا حتی دسترسی به آفات سخت باشد. همچنین با توجه به محدودیت های نگهداری و حمل و نقل، آفت کش بیولوژیک گران‌تر از آفت کش شیمیایی است.

مزایا و معایب آفت‌کش‌های بیولوژیک و سموم شیمیایی در جدول زیر آورده شده است:

نتیجه گیری


آفت کش بیولوژیک برای باغداری و کشاورزی پایدار، حیاتی بوده و بدون شک روز به روز در حال پیشرفته تر شدن است. بهینه سازی تولید، از طریق هزینه های کمتر و بهبود عملکرد، یکی از مسیرهای پیش روی این نوع آفت کش است. امروزه علاقه روز افزون به کشاورزی بدون آفت کش شیمیایی و ارگانیک، تقاضا را برای آفت کش بیولوژیک بالاتر برده است.