10 نوع از انواع آفات گیاهی آپارتمانی: تشخیص و کنترل

10 نوع از انواع آفات گیاهی آپارتمانی: تشخیص و کنترل

انواع آفات گیاهی

انواع آفات گیاهی

دلایل زیادی برای پرورش گیاهان در فضای بسته وجود دارد. رشد گیاهان درون فضای بسته به شما این امکان را می دهد که متغیرهای مختلفی مانند میزان نوری که به گیاه می رسد، تا میزان آبی که به آن می دهید را کنترل کنید. همچنین این امکان را برای شما فراهم می سازد که گیاهان را از بیماری ها و انواع آفات گیاهی آپارتمانی حفظ کنید.

با این حال هنوز هم ممکن است گیاهان شما درگیر بعضی از انواع آفات گیاهی شده و آسیب ببینند. از آنجا که شرایطی که برای گیاهان فراهم می کنید، ممکن است برای رشد آفات گیاهی نیز مناسب باشد، پس بهتر است راه‌های جلوگیری از حضور و کنترل آن‌ها را بدانید تا از این طریق از گیاه خود محافظت کنید.

انواع آفات گیاهی

انواع آفات گیاهی

جهت رهایی از دست آفات گیاهی آپارتمانی می توانید از یک متخصص کمک گرفته تا هم آفت و هم روش صحیح مقابله به آن را تشخیص داده و کار شما راحت شود.

رایج‌ترین انواع آفات گیاهی آپارتمانی


1- کنه های عنکبوتی

کنه های عنکبوتی یکی از رایج‌ترین انواع آفات گیاهی آپارتمانی است که در بین آن‌ها، کنه عنکبوتی قرمز بدترین است. کنه عنکبوتی قرمز جز حشرات نیست، بلکه از دسته بندپایان بوده که از نزدیک به خانواده عنکبوت ها نیز مربوط است.

کنه های عنکبوتی

کنه های عنکبوتی

معمولاً نمی توانید این آفات را با چشم غیر مسلح ببینید. هرچند، به احتمال زیاد یک لایه قرمز در پایین برگ‌های گیاه خود مشاهده خواهید کرد یا حتی برخی از آسیب به برگ ها یا لکه های قرمز قهوه ای روی برگ ها نظر شما را جلب خواهد کرد.

کنه های عنکبوتی را می توان با حشرات مفید مانند سن شکارگر، کنترل کرد. همچنین وجود هوای مرطوب در اطراف گیاه می تواند مانع از تکثیر آن‌ها شود، زیرا این نوع از انواع آفات گیاهی محیط خشک را ترجیح می دهند.

2- شپشک آردی

شپشک آردی یا Pseudococcidae همچنین نوعی رایج از انواع آفات گیاهی آپارتمانی است. کنترل این آفات درختان و گیاهان آپارتمانی تا حدودی چالش برانگیز است.

آنها معمولا به شکلی نرم و پنبه ای روی گیاه شما هستند و مانند شته درختان و گیاهان آپارتمانی، از خود عسلک ترشح می کنند. این عسلک می تواند مورچه ها را به خود جذب کند که خود نوع دیگری از آفت ها برای گیاهان آپارتمانی است.

شپشک آردی

شپشک آردی

بنابراین، مهم است که شپشک آردی را تحت کنترل قرار دهید. می توانید از دیگر حشرات مفید شکارگر مانند بالتوریان سبز یا از آفت کش های حاوی الکل برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید.

3- پشه های قارچ سیاه بال

پشه قارچ سیاه بال نوعی از انواع آفات گیاهی است که سریع پخش می شود. خبر خوب این است که آن‌ها صدمه زیادی به گیاه نمی زنند، اما شما را اذیت خواهند کرد.

این نوع از آفات مانند مگس های میوه هستند و اغلب در خاک مرطوب و تازه یافت می شوند که سطح مواد مغذی آن بالا است. با تعدیل رطوبت خاک می توان آن‌ها را کنترل کرد یا می توانید از مواردی مانند باکتری Bacillus thuringiensis یا دیگر شکارچی های پشه قارچ سیاه بال برای کنترل آن‌ها استفاده کنید.

4- شته ریشه ها

شته ها حشرات کوچکی هستند، اما این بدان معنا نیست که آن‌ها صدمه ای به گیاهان نمی زنند. انواع مختلفی از شته ها وجود دارد که بعضی از دسته آفات درختان و بعضی مختص گیاهان آپارتمانی هستند.

شته ریشه ای از شایع ترین انواع آفات گیاهی است که باعث آلودگی گیاهان داخل منزل می شود. این آفات که در گلخانه ها و سایر محیط های کنترل شده نیز دیده می شوند، به سختی قابل دیده شدن هستند و می توانند به سرعت تکثیر شوند.

به جای دیدن خود آفات گیاهان، به احتمال زیاد مواد سفید مومی را که روی گیاهان باقی می گذارند، خواهید دید که عسلک نامیده می شود.

شته ریشه ها

شته ریشه ها

این آفات به راحتی با محیط هماهنگ می شوند و به سراغ ریشه گیاهان رفته و گیاه را در برابر کپک و بیماری های دیگر آسیب پذیر می کنند. اگر برگ های گیاهان شما پژمرده، حلقه یا زرد شود، متوجه می شوید که شته ریشه ای به گیاه حمله کرده است، پس بهتر است به این که گیاه پوسیده شده یا کپک دارد توجه کنید. ممکن است علائم آلودگی به شته را با علائم کمبود مواد مغذی اشتباه بگیرید، پس بهتر است خاک را برای داشتن مواد مغذی کافی آزمایش کنید؛ اگر مناسب بود، بدانید که شته به گیاهان حمله کرده است.

برای درمان شته های ریشه، ممکن است لازم باشد از تله های چسبناک زرد استفاده کرده تا این نوع آلودگی را به طور مثبت شناسایی کنید. پس می توانید از یک حشره کش بیولوژیک همراه با یک قارچ، مانند  Beauveria bassiana برای کنترل آن‌ها استفاده کنید. همچنین باید گیاهانی که خیلی آلوده شده اند، را حذف کنید.

5- شپشک

شپشک، از انواع آفات گیاهی است که علاقه زیادی به گیاهان آپارتمانی دارد. انواع مختلفی از شپشک ها هستند که باید حضورشان روی گیاه بررسی شود، ولی مهمترین آن ها شپشک قهوه ای است. این آفات مانند حشرات عادی نیستند و مانند بخشی غیرعادی از خود گیاه روی آن خواهند بود.

انواع آفات گیاهی

شپشک

این آفات کاملاً خطرناک هستند. معمولاً روی ساقه گیاه دیده شده و مواد مغذی درون آن را با قسمت های دهانی تیز خود می مکند. آن‌ها هنگام تولد متحرک هستند اما بعد از بلوغ کاملاً مخرب می شوند. به سرعت تولید مثل می کنند و بهتر است از روش های آفت کشی گیاهان و حشره کش ها برای خلاص شدن از آن‌ها استفاده کنید.

اغلب می توانید شپشک ها را از روی گیاهان بتراشید یا از آفت کش های الکلی برای خلاص شدن از آن‌ها استفاده کنید. بهتر است که به طور منظم گیاه را برای حضور این نوع از انواع آفات گیاهی بررسی کنید.

6- دم فنری

دم فنری ها بیشتر از این که روی گیاهان دیده شوند، درون خانه حضور دارند، اما اگر فرصتی باشد حتما به سراغ گیاهان آپارتمانی شما می روند. این آفات مانند مواد آلی و خاک های مرطوب هستند.

دم فنری

برای همین خلاص شدن از شر آن‌ها اغلب با کم کردن رطوبت انجام می شود. البته هنوز هم به آبیاری گیاهان خود احتیاج دارید، اما اگر می توانید بیشتر از نیاز به آن‌ها آب ندهید تا رطوبت کاهش پیدا نکند. بهترین روش استفاده از حشره کش ها و آفت کش های مختلف است.

7- مگس سفید

مگس سفید جز 2 دسته شته ها و شپشک ها قرار گرفته و گاهی با شپشک آردی اشتباه گرفته می شوند، تنها تفاوت آن ها این است که اگر مزاحمشان شوید، پرواز می کنند. تغذیه آن‌ها مانند دیگر انواع آفات گیاهی است.

مانند شته و شپشک آردی آن‌ها نیز از خود عسلک ترشح می‌کنند که می تواند هم مورچه را به خود جذب کرده و هم باعث بیماری هایی مانند کپک دوده شود. تکثیر آن‌ها باعث ضعیف کردن گیاهان شما خواهد شد.

مگس سفید

مگس سفید

ساده ترین راه برای از بین بردن این آفات فقط آب دادن زیاد به گیاه است. همچنین می توانید از حشرات مفید دیگری مانند کفشدوزک یا بالتوریان سبز برای کنترل آن‌ها استفاده کنید. البته برخی از انواع آفت کش های مخصوص برای مگس سفید وجود دارد که برای کنترل این آفت کاربردی هستند.

8- کرم برگ

کرم برگ ها گونه ای از انواع آفات گیاهی هستند که صدمات جدی و ناخوشایند به گیاهان وارد می کنند. اگر در برگ های گیاهان خود خطوط زرد و پوسته پوسته مشاهده کردید، می توانید به حضور کرم برگ ها شک کنید. اینجا جایی است که لارو کرم برگ ها راه خود را به برگ ها پیدا کرده اند. شاید بهتر است که از آفت کش گیاهان استفاده نمایید، اما باید زمان مناسبی برای اسپری کردن انتخاب کنید.

کرم برگ

کرم برگ

سم‌پاشی زود هنگام باعث تخریب تخم ها خواهد شد و سم‌پاشی دیر هنگام باعث بالغ شدن کرم برگ می شود. پس بهترین راه این است که شما لاروها را بین این دو زمان از بین ببرید. همچنین می توانید از روغن پریش استفاده کرده که یک روش طبیعی است ولی بلافاصله عمل نمی کند.

9- ریشک بال

ریشک بال ها جز انواع آفات گیاهی آپارتمانی نیستند ولی در هر صورت شما باید مراقب حضور آنها باشید. تریپس ها اغلب از طریق گیاهانی که در فضای باز پرورش داده می شوند و بعد وارد منزل می شوند، به درون خانه راه پیدا می کنند. اگر درگیر ریشک بال ها بشوید، اولین نشانه آن‌ها زباله تولیدی آن‌ها که در واقع مدفوع آن‌ها است، خواهد بود.

این آفات باعث می شوند که برگ های گیاه شما نقره ای شده و تغییر رنگ پیدا کنند و گاهی اوقات می توانند به لایه بیرونی برگ های گیاه آسیب برسانند.

ریشک بال

خلاص شدن از ریشک بال ها آسان نیست. شما می توانید از تله های چسبنده آبی استفاده یا از دیگر شکارچیان تریپس ها مانند سن شکارگرها استفاده کنید. برای از بین بردن رشک بال‌ها روش های شیمیایی نیز می توانند کارایی بالاتری داشته باشند.

10- کنه زنگار

کنه های زنگار آفاتی شفاف و گروهی شکل هستند که معمولاً به صورت گروهی دیده می شوند. مانند دیگر انواع آفات گیاهی که به آن‌ها اشاره کردیم، این آفات نیز مواد درون گیاه را می مکند. آن‌ها از قسمت های پایین برگ تغذیه کرده و سپس به سمت بالاتر حرکت می کنند.

تشخیص این آفت می تواند سخت باشد، زیرا علائم اولیه آلودگی به آن‌ها به صورت کمبود آهن و منیزیم است. بنابراین، آزمایش خاک گیاه اهمیت پیدا می کند. بهتر است همیشه خاک گیاه خود را آزمایش کرده و از خاک محیط بیرون خانه برای گیاهان درون خانه استفاده نکنید، چون ممکن است تخم کنه های زرنگار را همراه داشته باشند.

کنه زنگار

کنه زنگار

می توانید به طور دوره ای از عنکبوت ها برای شکار کردن این آفات استفاده کنید. اغلب، تنظیم میزان رطوبت و دمای اتاق به میزان متعادل (نه خیلی گرم، نه خیلی سرد، نه خیلی مرطوب و نه خیلی خشک) می تواند به شما کمک کند. شما می توانید همچنین از روغن های چریش یا اسپری روغن کانولا استفاده کرده تا از شر این نوع کنه ها خلاص شوید.