روش های کنترل شیمیایی آفات

روش های کنترل شیمیایی آفات

کنترل شیمیایی آفات

کنترل شیمیایی آفات

بعد از صحبت درباره آفت کشی گیاهان، الان زمان مناسبی است که در مورد روش های کنترل شیمیایی آفات که برای از بین بردن انواع آفات گیاهی به کار برده می شود، صحبت کنیم. آفت کش های شیمیایی مانند آفت کش های ارگانیک پایداتر نیستند ولی موثرتر از آنها هستند و امکان این که در آینده بیشتر از آنها استفاده شود نیز بیشتر است. در اینجا شما را با محبوب ترین روش های کنترل شیمیایی آفات آشنا خواهیم کرد.

کنترل شیمیایی آفات

کنترل شیمیایی آفات

روش های کنترل شیمیایی آفات


هزاران سال روش های شیمیایی مبارزه با آفات توسط تمدن ها استفاده می شدند که دانش بسیار کمتری نسبت به جامعه امروزی داشته اند. سومری ها دریافتند که گوگرد در نابودی حشرات تاثیر بسیار خوبی دارد. با این حال انقلاب واقعی در آفت کش های شیمیایی در طول قرن 18 و 19 رخ داد، هنگامی که انقلاب صنعتی از نظر مقیاس، اثر بخشی و سرعت، نیاز به درمان بسیار کارآمد آفات داشت.

تا به امروز، روش های کنترل شیمیایی آفات یکی از انواع اصلی روش های از بین بردن حشرات موذی است و علیرغم این که سموم دفع آفات اغلب منجر به مشکلات جدی در سلامت می شوند، ترکیبات شیمایی به طور گسترده در سراسر جهان در حال تولید و فروش هستند.

در اینجا انواع انواع عمده آفت کش های شیمیایی که امروزه در کشاورزی، مصارف خانگی یا تجاری برای کنترل شیمیایی آفات، حشرات و جوندگان استفاده می شود، آورده شده است.

انواع آفت کش های شیمایی

قارچ کش ها

قارچ کش ها ترکیبات شیمیای یا اجزای تشکیل دهنده آلی با خواص بیوسیدال هستند که به تخریب قارچ ها و اسپورهای قارچی کمک می کنند. قارچ ها ممکن است باعث اختلال شدید در هر فرآیند کشاورزی شوند. این امر منجر به کاهش عملکرد و کاهش کیفیت نهایی تولید می شود. جدا از استفاده از قارچ کش ها در کشاورزی، زمانی که برای درمان عفونت های قارچی حیوانات استفاده می شود نیز، نتایج بسیار خوبی به همراه دارد.

قارچ کش ها

قارچ کش ها

ماده اصلی فعال، تقریبا در هر قارچ کش گوگرد است که ممکن است 0.5 % از مقدار موجود آفت کش های سنگین تر باشد. از فواید قارچ کش ها در کنترل شیمیایی آفات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قارچ کش ها عوامل بیماری زای تولید کننده مایکوتوکسین را کنترل می کنند.
  • ارزش به ازای هزینه. یک شرکت کنگر فرنگی در کالیفرنیا بابت سرمایه گذاری بر 1000 پوند قارچ کش شیمیایی، 27 میلیون پوند کنگر فرنگی بیشتر تولید کرد.
  • قارچ ها و هاگ های قارچی را با کارایی و سرعت بالایی از بین می برد.

حشره کش ها

حشره کش ها هرگونه ماده شیمیایی هستند که برای نابودی حشرات استفاده می شوند. آنها با موفقیت به از بین بردن حشرات بدون توجه به مرحله زندگی از لارو، تخم و حشره بالغ کمک می کنند.

انواع خاصی از حشره کش ها برای اهداف دقیق در زمینه هایی مانند کشاورزی یا پزشکی استفاده می شوند. یکی از دلایل اصلی افزایش بهره وری کشاورزی در قرن گذشته، توسعه حشره کش های بهتر و مقرون به صرفه تر برای کنترل شیمیایی آفات بوده است.

حشره کش ها

حشره کش ها

از سوی دیگر، حشره کش ها می توانند به اکوسیستم و سلامتی آسیب برسانند، به همین دلیل است که مطالعات و تلاش های اخیر در جهت افزایش اجرای روش های کنترل آفات ارگانیک انجام شده است.

دو دسته عمده حشره کش ها شامل موارد زیر هستند:

  • با اثر باقیمانده
  • بی اثر باقیمانده (حشره کش های تماسی)

طبقه بندی دیگری از حشره کش ها ممکن است بر اساس ویژگی های دافع آنها انجام شود، که آنها را در موارد زیر طبقه بندی می کند:

  • دافع
  • غیر دافع

حشره کش های غیر دافع زمانی مناسب هستند که هدف نابودی یک آفت باشند. به این ترتیب مقدار زیادی حشره کش به کلونی آن‌ها زده شده و آن‌ها را به طور کامل از بین می برد.

اما هنگامی که فرد بخواهد آفت را از گیاهان دور نگه دارد، از نوع حشره کش دافعی استفاده می کند. وقتی نابودی آفات برنامه ریزی نشده است، دفع کننده ها کارایی بالایی دارند. اشکال این کار این است که مواد دافع بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، به خصوص اگر باران هم ببارد.

روش های کنترل شیمیایی آفات با حشره کش های دافعی کار حفظ محصولات را سریع‌تر انجام می دهد، اما با منبع آلودگی برخوردی نمی کند، در حالی که حشره کش های غیر دافع حشرات را می کشند، اما چنین ترکیباتی معمولاً سمی تر هستند و اغلب هم خاک و هم محصول را آلوده می کنند.

انواع آفت کش ها وجود دارند که می توانید برای کنترل شیمایی آفات فضای سبز شهری از آنها استفاده کنید، ولی بحث چالش برانگیز انتخاب صحیح آنهاست. ما در شرکت گل پونه مهر نقش جهان با سال‌ها تجربه می توانیم در این زمینه به شما کمک کنیم، با ما تماس بگیرید.

نماتد کش ها

نماتد کش ها از روش های کنترل شیمیایی آفات هستند که نماتدهای انگلی موجود در گیاهان را از بین می برند. استفاده از این آفت کش شیمیایی برای محصولات سیب زمینی به دلیل نماتدهای موجود در خاک بسیار اهمیت دارد. البته ممکن است بتوانید از نماتدکش های طبیعی نیز مانند عصاره روغن چربیش استفاده کنید.

نماتد کش ها

نماتد کش ها

نماتد کش های غیرتدخینی از محبوب ترین انواع آفت کش ها هستند. پایدار نیستند و پس از سمپاشی راحت پخش می شوند. اگر آب روی خاکی که روی آن نماتد کش غیر تدخینی وجود دارد، ریخته شود، پخش شدن این آفت کش سریعتر خواهد بود.

در صورتی که نماتیک ها بی رنگ هستند، می توانید با قرار دادن دستی آنها در عمق بیشتر خاک، اثر آنها را افزایش دهید. در صورتی که آفت کش به صورت مایع اسپری شود، بارندگی نیز می تواند باعث سریع‌تر کردن اثرگذاری شود.

جونده کش ها

جونده کش ها از روش های کنترل شیمیایی آفات هستند که به طور خاص برای نابودی جوندگان مانند موش و موش صحرایی طراحی شده اند.

جونده کش ها

جونده کش ها

اکثر جونده کش ها بسیار کشنده هستند و تنها به عنوان دفع کننده عمل نمی کنند. آنها به شکل غذایی که جوندگان مصرف می کنند تولید و استفاده می شوند. ممکن است چندین ساعت تا چند روز طول بکشد تا جوندگان پس از مصرف جونده کش کشته شوند. با این حال، جوندگان اغلب تهدید را احساس می کنند و قبل از مصرف، مدت طولانی جونده کش را بررسی می کنند. برای همین دانشمندان به دنبال روش های کنترل شیمیایی آفات قوی تری برای اثرگذاری بیشتر هستند.